Zdravý jídelníček

Abychom zhubli, udrželi si váhu, nebo podpořili růst aktivní svalové hmoty, musíme se starat o svůj zdravý jídelníček. Kromě toho, že budeme mít pod kontrolou příjem kalorií tělu dodáme všechny důležité živiny. Jak ale poznáme, že je redukční jídelníček doopravdy kvalitní? Na tuto a mnoho dalších otázek si odpovíme v dnešním článku.

Většina z nás se shodne na tom, že samotný pohyb k hubnutí v mnoha případech nestačí. Nelze totiž jezdit jedno odpoledne na kole a posléze se nacpat flákotou tučného masa s kalorickou omáčkou a obrovským kusem čokoládového dortu. (Respektive, můžete to zkusit, ale valné výsledky nečekejte.) Stejně tak nedokážete vybudovat aktivní svalovou hmotu, když si budete odpírat pořádnou dávkou bílkovin, ze kterých by mohla začít růst.

Ne každý má ale schopnost bez rozmyslu určit, zda se stravuje správně, nebo ne. Proto není od věci, když si pro sestavování fitness jídelníčku přizvete někoho, kdo dané problematice rozumí. Kromě toho, že dá správný směr vašemu snažení vám ušetří spoustu času, který byste jinak věnovali zkoumání toho, proč vám formování postavy nejde podle vašich představ.

Jídelníček a jeho vliv na hubnutí

Jídlo je alfou a omegou našeho bytí. Bez něj bychom neměli dostatek energie a živin, které by nám umožnily správně fungovat. Oproti našim předkům máme ale mnohem méně pohybu a dopřáváme si kaloričtější nápoje a jídla. Případně se stravujeme i relativně zdravě, ale nedokážeme správně odhadnout množství potravin, které bychom měli za den sníst. K tomu všemu přidejme ne vždy valnou výživovou hodnotu některých surovin a akt zla je dokonán. (Je to i relativně častý důvod toho, proč i obézní lidé mohou reálně trpět podvýživou.)

Jakmile se tento životní styl začne projevovat na ručičce váhy, máme tendenci rychle šlápnout na brzdu a začínáme hladovět. Jenže, neuvážené odstřihnutí se od živin může způsobit ztrátu svalů, které jsou zodpovědné za rychlejší metabolismus. Opticky se sice zmenšíme, ale po návratu k dřívějšímu životnímu stylu se nám vše zase vrátí v podobě otravného jojo efektu

Proto bychom se měli naučit, jak, co a v jakém množství jíst a kterým potravinám se pro jistotu vyhýbat. (Nebo si je dopřávat pouze občasně.) Právě to je klíč k tomu, abyste byli zdraví, štíhlí a po všech stránkách vitální.

Pravidelná strava je základ všech diet

Aby si tělo neukládalo tuk na horší časy, nesmíme v něm vyvolat pocit, že mu hrozí období strádání. Často slýcháme, že toho nejlépe docílíme tím, že budeme jíst pět menších porcí jídla denně. Máme ale mezi sebou i zastánce tří jídel za den. A dokonce i milovníky řízeného půstu, kteří razí heslo, že po několikahodinovém hladovění si mohou dopřát co mají rádi bez toho, aniž by přibrali na váze. 

Kde je tedy pravda? To je velmi těžké říct. Metabolismus každého z nás pracuje trochu jinak, takže nám všem už z podstaty nemůže vyhovovat to samé. Rozhodně ale neplatí, že čím méně jídla tělu dáte, tím bude váš metabolismus rychlejší. Spíš naopak.

Současná věda nám říká, že:

  • Nezáleží na tom, zda sníme 3 porce jídla o 800 kaloriích, nebo 6 porcí, z nichž každá bude mít 400 kalorií, protože výsledek bude stejný
  • Nebylo prokázáno, že by velké porce za delší časový úsek (v porovnání s menšími porcemi během dne) nějak extrémně zvyšovaly hladinu glukózy v krvi (dokonce to bylo spíše naopak)
  • Častější stravování po malých porcích může zvyšovat pocit hladu
  • Kvalitní snídaně může odbourat vlčí hlad během dne a může účinně bojovat proti obezitě

Z toho plyne, že je čistě na vás, zda se rozhodnete zvolit systém několika menších jídel během dne, nebo zůstanete u tří větších. Pokud bude jejich kalorická hodnota v souladu, není nutné se obávat toho, že by měla některá z těchto variant na vaše tělo negativní vliv.

Důležité je, aby vás nepřepadal vlčí hlad, který bývá způsobený vynecháváním jídel. Během něj jsme pak schopni sníst neuvážené množství kalorických potravin, které škodí naší postavě.

Jídelníček na míru – má smysl?

Pokud jste se dosud nestarali o zásady zdravé výživy, nejspíš budete mít zkreslený pohled na to, co je pro vás a vaše tělo dobré. Nemusíte se orientovat v některých (mnohdy protichůdných) tvrzeních a můžete mít vyšší, nebo naopak extrémně snížený kalorický příjem. Také ale můžete kojit, být vegan nebo trpět nějakou nemocí, která vám neumožňuje normální stravovací styl.

Abyste nemuseli k celé věci přistupovat metodou pokusů a omylů, které vám mohou dokonce i uškodit, je vhodné, abyste se spojili s výživovým poradcem, který se touto problematikou každodenně zabývá. Když zhodnotí váš současný jídelníček, zdravotní stav a cíle, dokáže najít cestu, která vám pomůže jich dosáhnout. Bez hladovění a bez toho, abyste po zdravotní stránce nějak strádali.

Výhodou jídelníčku na míru je, že:

  • Nemusíte zkoušet žádné pokusy
  • Ihned najedete na režim, který funguje
  • Jídelníček bude reflektovat vaše osobní potřeby
  • Budete mít podporu i rádce vždycky při ruce
  • Snáze dosáhnete svých osobních cílů

Druhy jídelníčků, které mají smysl

Nyní se podíváme na malý průřez jídelníčků, o kterých má smysl začít přemýšlet.

Keto dieta jídelníček

Keto dieta je o tom, že vyškrtnete sacharidy a škroby a nahradíte je spoustou zeleniny, zdravých olejů a bílkovin. Ketóza se už pak postará o to, aby si tělo bralo energii přímo z tukových zásob.

Dělená strava jídelníček

Princip dělené stravy spočívá v tom, že děláte rozdíl mezi bílkovinami a sacharidy ve stravě, které by se neměly míchat navzájem. (Protože tělo potřebuje na trávení obou skupin trochu jiné podmínky.) Pointa je v tom, že jeden den jíte jídla se sacharidy a ten další jídla s vysokým podílem bílkovin. 

Low-carb jídelníček

Low-carb dieta je trochu umírněnějším sourozencem keto diety. Obsah sacharidů snížíte na nejnižší možné minimum a místo nich si dopřejete zeleninu, kvalitní oleje a hojnou porci bílkovin.

Krabičková dieta jídelníček

Krabičková dieta je velmi pestrá. Většinou se v ní nachází všechny typy živin. Rozdíl je především v tom, že vám hotové jídlo přijede až do práce, nebo domů a v tom, že jídelníček sestavuje zkušený dietolog. Vy se tedy nemusíte vůbec o nic starat.

Vyzkoušet ale můžete i Dukanovu a Cambridge dietu

Dokázali jste si sestavit zdravý jídelníček svépomocí, nebo jste se raději obrátili na odborníka?

 

Napsat komentář