Diety na hubnutí – tohle vše jste o nich chtěli vědět!

Pokaždé, když se vážíte hypnotizujete ručičku, aby ukázala o několik kilogramů méně? Pokud ano, nejspíš nastal čas, abyste se zaměřili na zdravější životní styl. Jeho hlavním pilířem je pravidelný pohyb, ale své udělá i vhodně zvolená strava. Dnes se společně podíváme na to, jaké diety a stravovací styly můžete vyzkoušet.

Hubnutí vyžaduje spoustu odhodlání a úsilí. To bývá na začátku velké, ale postupem času se naše motivace ztrácí. Je to dáno nejen nedostatkem času, ale i neschopností vidět první výsledky. Kamenem úrazu bývá i nízká disciplína, která nás nutí vynechávat trénink, když jsme unavení, nebo venku zrovna prší a po těžkém dni se odměňovat nějakou tou kalorickou dobrůtkou. Není proto divu, že kila letí nahoru a k vysněné postavě to najednou máte ještě dál.

Jedním z přijatelných řešení, jak můžete uspět, je to, že si na nezbytně nutnou dobu najmete osobního trenéra. Kromě toho, že vás bude něco stát nad vámi bude držet pomyslný bič, který vám nedovolí odchýlit se od vašeho plánu. Pokud si na něco podobného zatím netroufáte, řešením pro vás budou programy diet, které vám poradí co, kdy a kolik toho jíst. Některé z nich vám jídlo dovezou dokonce až domů.

Dokážete se orientovat v tom, jaké diety jsou v současné chvíli na trhu, včetně toho, jaké jsou jejich výhody a nevýhody? 

Keto dieta

Ketonová dieta je dnes velmi trendy. Kromě toho, že je jednoduchá na pochopení je populární i proto, že je opravdu účinná. Její princip spočívá v tom, že ze svého jídelníčku škrtnete zdroje sacharidů a škrobů a nahradíte je kvalitními tuky, bílkovinami a spoustou čerstvé, nebo tepelně upravené zeleniny. Jakmile to uděláte, vaše tělo se dostane do tzv. ketózy, kdy si energii pro své fungování začne stahovat z uložených tukových zásob. 

Výhodou keto diety je to, že vysoký příjem bílkovin člověka zasytí, takže nebudete hladovět. Zároveň ochráníte svoji svalovou hmotu před ztrátou (za normálních okolností by se jí tělo zbavilo mezi prvními a tuky by přišly na řadu až jako poslední). Nevýhodou je, že tělo se zpočátku brání nedostatku sacharidů tzv. keto chřipkou, kdy se člověk cítí bez energie a zle. Jakmile tuto fázi překonáte, vše je opět v pořádku. Tato dieta není vhodná pro těhotné a kojící ženy a pro lidi, kteří mají problémy s játry. (O dalších vyloučených skupinách si povíme v dalším článku.)

Co jíst: Během jednoho dne si můžete dopřát třeba omeletu se slaninou a rajčaty, kuřecí salát s olivovým olejem a sýrem feta a lososa pečeného na másle s chřestem

Krabičková dieta

Dieta v krabičce je oblíbená u lidí, kteří nemají čas vařit. Většinou to totiž někdo udělá za ně. Jídla jsou balená do jednotlivých porcí, kterých může být až 5. Drtivá většina těchto programů má vlastního dietologa, takže máte jistotu, že na vás nečeká žádná kalorická bomba. Úspěch této diety spočívá především v tom, že vám někdo přesně naplánuje, kolik jídla, kdy a v jaké energetické hodnotě byste měli sníst, abyste mohli zdravě hubnout.

Výhodou kvalitních krabičkových diet je to, že kromě vlastního dietologa mají i další klientský servis, který vám pomůže sestavit jídelníček na míru. (Hodí se kojícím matkám, veganům nebo lidem se zdravotními problémy.) Také ušetříte čas, který byste věnovali nakupování, vaření a sestavování jídelního plánu. Nevýhodou jsou unifikované krabičkové diety, které nerespektují individualitu klienta.

Co jíst: Během dne si pochutnáte třeba na celozrnném pečivu s tvarohovou pomazánkou a zeleninou, na sýru s rýžovým chlebem a zeleninou, na krůtím plátku v krémové omáčce s cereálním knedlíkem, šopském salátu a na těstovinovém salátu se zeleninou, šunkou, vejcem a sezamem

Dukanova dieta

Dukanova dieta je velmi podobná té ketonové. Jejím základem je zvýšený příjem proteinů a snížený obsah sacharidů. Oproti ketonové dietě, která má tři fáze má Dukanova dieta hned čtyři. Hned na začátku si stanovíte svoji cílovou váhu. Poté jíte 1-7 dnů, někde se uvádí až 10 (v závislosti na velikosti úbytku) neomezené množství proteinu a otrub. Druhá fáze trvá 1-12 měsíců a během ní střídáte příjem bílkovin a zeleniny s nízkým obsahem škrobu. Opět zde hrají velkou roli otruby. Délka třetí fáze závisí na ztrátě váhy v předchozích dvou, takže její doba je čistě individuální. Jiná je v tom, že kromě neomezeného množství bílkovin a zeleniny je v ní i tuk a malé množství vybraných sacharidů. Čtvrtá fáze je rozšíření třetí, do míry, kdy je vaše váha stabilní.

Výhodou Dukanovy diety je to, že během ní nebudete mít hlad. Je navíc nastavená tak, aby vás po jejím skončení netrápil jojo efekt. Nevýhodou je, že vysoký příjem proteinů může způsobovat problémy s fungováním ledvin. Při jednostranném jídelníčku navíc ohrožujete zdraví kostí. 

Co jíst: V první fázi diety vyzkoušejte netučný sýr cottage s vločkami, skořicí a sladidlem, kávou s netučným mlékem a vodu, pečené kuře s nudlemi shirataki v bujónu a čaj, steak a krevety, kávu s netučným mlékem a vodu

Nízkosacharidová dieta

Další dietou, o které se dnes hodně mluví je low-carb. Do češtiny se její název překládá jako nízkosacharidová dieta. Kromě kvalitních bílkovin a zeleniny s nízkým obsahem sacharidů si v ní dopřáváte hojné množství zdravých tuků. Na jednu stranu se musíte omezit v tom, že si nedáte pečivo, nebo svoji oblíbenou rýži, za to si ale můžete naservírovat majonézu, plísňový sýr a slaninu. Ve své podstatě se jedná o mírnější formu keto diety.

Co se týče výhod, mezi ně rozhodně patří skutečnost, že si můžete dovolit jíst i kalorická jídla. Kromě pocitů uspokojení z konzumace oblíbených pokrmů vás navíc nebude trápit hlad. Na druhou stranu, low-carb dieta není vhodná pro lidi s poruchou metabolismu tuků, pro těhotné a pro kojící ženy. 

Co jíst: Během této diety vyzkoušejte omeletu smaženou na másle se zeleninovou přílohou, jogurt s borůvkami a mandlemi a cheeseburger bez housky se zeleninou a salsou

Cambridge dieta

Stálicí na dietním nebi je Cambridge dieta, která spočívá v tom, že svému tělu dodáte velmi málo sacharidů, které si musí stáhnout (podobně, jako u Dukanovy a keto diety) z vašich tukových zásob. To vše je navíc provázeno velmi malým kalorickým příjmem. V první fázi lze konzumovat jen 600 kalorií za den, ve druhé fázi o 200 kalorií více, ve třetí je denní příjem 1000 kalorií, ve čtvrté 1200 a v té úplně poslední 1500. Úbytek váhy je tedy při dodržování Cambridge diety opravdu citelný.

Výhodou Cambridge diety je to, že existuje mnoho certifikovaných programů, které vám jídlo a nápoje dodají až domů. Nevýhodou je, že zpočátku bude váš energetický příjem tak nízký, že není vhodné se do ní pouštět bez podpory odborníků. Také myslete na to, že kvalitní Cambridge dietu získáte pouze u certifikovaného distributora.

Co jíst: Vzhledem k charakteru diety nelze určit, jak bude váš jídelníček vypadat. Pro představu to mohou být 3 jídla/nápoje denně (nápoj, polévka, tyčinka) a hodně tekutin, které jsou zastoupené čistou vodou.

Ostatní známé diety

Samozřejmě, vyzkoušet můžete i jablečnou dietu, během které jíte pouze jablka. Řada žen by přísahala i na zelnou dietu, která funguje na velmi podobném principu. Mezi uspokojivější alternativy pak patří Středomořská dieta, nebo Sirtfood dieta, na kterou vsadila zpěvačka Adele. 

 

 

 

Napsat komentář